Torhoutsesteenweg 107/2 8210, Zedelgem - Brugge info@q-life.be
050/39 28 56

Word je sterker van Core Training?

Word je sterker van Core Training?

Wanneer je aan duur atleten vraagt welke niet sport specifieke trainingen ze opnemen in hun training programma mag je er bijna zeker van zijn dat dat de meesten ‘core stability’’ oefeningen doen. Core stability lijkt de laatste jaren een zeer besproken onderwerp en misverstaand begrip in de fitness wereld.

Veel trainers en atleten praten over ‘The Core’ als een groep magische spieren die wanneer je ze optraint je blessure vrij zal zijn en dan ook nog beter zal presteren!

Voor alle duidelijkheid een sterke ‘Core’ is belangrijk als blessure preventie en om je prestaties te optimaliseren.Enkel wanneer je een voorgeschiedenis hebt van lage rug klachten is het niet meer nodig dan andere spier regio’s om op te trainen en te verwerken in je oefenprogramma.

Core Stability typische oefeningen zijn belangrijk om mee te nemen in je oefenprogramma bij de meeste atleten maar een ganse training besteden aan je ‘Core’ is niet nodig!

Opstarten met een biomechanische screening is dus het meest aangeraden als je een Strength and Conditioning programma wil uitvoeren.

If you’re not assessing, you’re guessing!

In onze volgende blog zullen we onderstaande mythes gerelateerd aan Core oefeningen tackelen!

  1. Trainen op een onstabiele ondergrond is de beste manier
  2. Core oefeningen reduceren je abdominaal vetpercentage
  3. Core activatie moet tijdens je sport beoefening permanent aanwezig zijn
  4. Een goede Core reduceert alle blessures
  5. De functie van één spier verbeteren heeft een transfer naar beter stabiliteit van de onderrug

Geschreven door Geert Lammertyn