Torhoutsesteenweg 107/2 8210, Zedelgem - Brugge info@q-life.be
050/39 28 56

Eieren als heerlijke hapjes met Kerst!

Eieren als heerlijke hapjes met Kerst!

Als je al even in het paleo wereldje zit is het niet zo verwonderlijk maar voor sommige mensen is het nog steeds moeilijk te begrijpen dat het elke dag eten van eieren goed voor je is. Eieren tijdens je ontbijt (ook het eigeel) is een gezondere keuze dan een boterham met kaas.

Een ei bevat alle nutriënten die nodig zijn om van 1 cel een kuiken te maken. Best bijzonder toch? Waarom dan toch die ‘negatieve’ reputatie? Vanwege de hoeveelheid cholesterol in de eidooier. Een gemiddeld ei bevat ongeveer 186 mg cholesterol, wat 62% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid is.

MAAR: hoe meer cholesterol je eet, hoe minder cholesterol je lichaam aanmaakt. Dit terwijl cholesterol echt noodzakelijk is voor het functioneren van je lichaam. Cholesterol is een structureel molecuul dat een essentieel deel is van ieder celmembraan.

Cholesterol is ook betrokken bij het aanmaken van hormonen zoals testosteron, oestrogeen en cortisol. De lever maakt zelf cholesterol aan. Wanneer jij opeens je ei inname verhoogt, gaat de lever automatisch minder produceren.  Het is dus niet zo dat EN je lichaam cholesterol aanmaakt EN je cholesterol binnen krijgt via voeding. Dat wordt allemaal keurig in balans gehouden door je eigen lichaam.

Tot zover het taboe gedeelte!

Wat zijn de positieve eigenschappen van eieren?

  • Vitamines!, waaronder de vitamines A, B, C, D, E, K.
  • Verlaagt de bloeddruk, peptiden in het ei helpen een hoge bloeddruk te verlagen.
  • Bomvol eiwitten, logisch;-)
  • Omega 3, eieren bevatten een hoog gehalte aan essentiële omega 3 vetzuren, een voedingsstof dat goed is voor je hart.
  • Negen essentiële aminozuren, het ei is de enige voedingssoort dat alle negen essentiële aminozuren bevat.
  • Cholesterolverlagend, hoewel eieren cholesterol bevatten, hebben studies dus uitgewezen dat eieren het LDL cholesterol verlagen en het HDL (goede cholesterol) verhogen.
  • Goed voor de hersenen, een ei bevat twintig procent van de dagelijks aanbevolen inname van insuline en choline. Een voldoende hoeveelheid aan choline is essentieel voor de hersenen en het zenuwstelsel
  • Luteïne en zeaxanthine, dit zijn essentiële stoffen voor de ogen en ze beschermen tegen de schadelijke effecten van vrije radicalen.
  • Tryptofaan en trypsine, Tryptofaan is belangrijk omdat het wordt omgezet in serotonine, een stof die je humeur verbetert en wordt omgezet in melatonine, wat een goede slaap bevordert.
  • Hartproblemen, de choline in eieren is cruciaal in het verlagen van ontstekingen die tot hartkwalen leiden.
  • Geboorteafwijkingen, eieren bevatten foliumzuur, een stof die geboorteafwijkingen helpt te voorkomen tijdens de zwangerschap. Een ei bevat 44 milligram (elf procent) foliumzuur.
  • Vitamine A, een ei bevat negentien procent vitamine A van de AHD (aanbevolen dagelijkse hoeveelheid), dat een belangrijke rol speelt in de bevordering van het immuunsysteem.
  • Goed voor je haar, nagels en ogen.
  • Eieren verzadigen, terwijl ze in verhouding helemaal niet veel calorieën bevatten.
  • Je kunt eieren op enorm veel manieren bereiden, it never gets boring ??

Hoeveel eieren per dag is veilig om te eten?

Eet 2 à 3 eieren per dag en wissel af met je eetpatroon. Zo hoef je niet snel bang te zijn dat iets nadelig kan werken voor je gezondheid of dat je er teveel van eet.

Welke eieren kun je het beste kopen?

Altijd biologisch! De gezondste eieren zijn Omega-3 verrijkte eieren, of eieren van vrije uitloop kippen. Deze eieren bevatten veel meer Omega-3 en belangrijke vet oplosbare vitaminen. Je wilt ook wel dat de kippen die de eieren geproduceerd hebben lief behandeld zijn toch!