Torhoutsesteenweg 107/2 8210, Zedelgem - Brugge info@q-life.be
050/39 28 56

Zonlicht

Zonlicht

Lente- en zomerdagen zijn dagen dat de mensen terug buiten komen. Je ziet blije gezichten en de hele wereld lijkt op te fleuren. Hoe komt dit nu precies? Wel dit komt voor een groot deel door zonlicht en de vitamine D dat gepaard gaat met dit zonlicht.

COVID-19 was 19X more likely if low vitamin D (may be invalid data)– April  2020 | VitaminDWiki

Wat is vitamine D?

Vitamine D is een vet oplosbare vitamine die in bepaalde voeding zit en door het lichaam aangemaakt kan worden wanneer we blootgesteld worden aan zonlicht. Vitamine D is een belangrijk onderdeel van verschillende mechanismen in ons lichaam. Het zorgt voor sterke botten en tanden, spierbehoud en spieraanmaak, heeft invloed op slaap en zorgt voor een sterk immuunsysteem. Ook helpt vitamine D bij het vrijstellen van serotonine. Een tekort van serotonine komt heel vaak voor bij depressies. Kortom we hebben vitamine D heel hard nodig!  

Maar daar schuilt nu net het probleem. Neem nu een normale werkdag. We staan om 7u30 op, drinken een tas koffie en vertrekken naar het werk (veel mensen nemen al geen ontbijt). Dan werken we van 8u30-9u tot 12u. Over de middag eten we ons broodje en gaan terug aan het werk tot ongeveer 17u. We komen thuis, eten ons avondmaal, gaan eventueel nog sporten en/of zetten ons uitgeteld voor de tv. Tegen 22u vallen we in slaap in de zetel en beslissen uiteindelijk om naar bed te gaan. Als je dit nu allemaal leest, wanneer nemen we dan precies vitamine D op? Tijdens de maaltijd is de enige manier waarop we dit doen in dit verhaal. Maar via voeding kunnen we absoluut niet genoeg vitamine D opnemen. Blootstelling aan zonlicht is dus een heel belangrijke manier om ons vitamine D niveau te doen stijgen. 

Dat is niet alles!

Naast het verhogen van de opname van vitamine D is zonlicht ook belangrijk voor onze slaap en energie. Meer bepaald door het licht dat hierdoor vrijgegeven wordt. Onze ogen hebben receptoren om licht op te vangen. Wanneer er genoeg licht opgevangen wordt sturen deze een signaal uit om de melatonineproductie te stoppen. Melatonine is het slaaphormoon. Het moment dat deze receptoren minder licht opvangen, wordt melatonine dus terug aangemaakt en gaan we ons vermoeider voelen want ons lichaam maakt zich klaar om te gaan slapen. Wanneer we dus een hele dag binnen zitten gaan we ons sneller vermoeid voelen door het gebrek aan zonlicht. 

Dit kan natuurlijk nagebootst worden door de juiste lampen te gebruiken die het juiste licht produceren. Zo zorgen we er dus best voor dat in een kantoor er liefst zoveel mogelijk natuurlijk licht is. Wanneer dit niet mogelijk is, zorgt een lamp met de juiste hoeveelheid ‘Kelvin’ ervoor dat dit nagebootst wordt. Ook in slaapkamers kan dit helpen om de lichtere zonsopgang en zonsondergang na te bootsten door warmere lampen te hangen. 

Als we dit allemaal kort samenvatten is blootstelling aan zonlicht heel belangrijk voor ons. Het maakt ons blijer en verbetert verschillende processen en mechanismen in ons lichaam. Dus als de zon schijnt en het is mogelijk, ga hiervan dan genieten. Je lichaam zal je dankbaar zijn. 

Heb je vragen en/of wil je meer weten over dit onderwerp? 

Contacteer gerust één van onze coaches!